Saturday, May 28, 2011

Tahan Bersin. Nak Control Ayu ke Nak Sakit? Pilih Antara 2

Tadi aku kuar beli barang rumah sket. Biasa la. Tiap2 bulan dapat gaji mesti la kena beli barang keperluan rumah cepat2. Kalau tak duit abih macam tu je. Tengah2 bulan tetiba dah tinggal seringgit dua. Heheheee...(kaki boros!).
Sedang aku duk tolak troli barang dengan mata meliar mencari barang, tetiba aku terdengar bunyi...
"Haiichzzzttt! Aih..." Amboi akak tu. Bersin tutup kapit idung. Bahaya la...Korang pun jangan buat macam tu tau. Selalunya orang yang bersin tutup kapit idung ni sebab sama ada dia :

  • Nak kontrol ayu/macho. Malu la orang nampak kalau bersih sambil air liur bersembur merata. Auuuw~~~
  • Malas la nak bersin. Sapu tangan atau tisu takde.Biar ah dia tersekat dalam idung. Bersih sket.(Wakakakaa!!)
  • Takde pengetahuan dalam fungsi dan bahaya menahan bersin.
  • Tabiat
  • Saje!
Jadinya kawan2, meh aku nak bagi tau kat hangpa pasai bersin ni supaya hangpa pasni takyah la duk tahan2 bersin. Kang lama2 meletup pula kepala kawan2 aku yang ada tabiat ni. Tak pasai aku kehilangan kawan kot.

SEBAB APA KITA BERSIN???
“Bersin merupakan KEGIATAN YANG POSITIF kerana memiliki fungsi membersihkan faring (rongga antara hidung, mulut dan tengkorak) dan ini adalah sesuatu yang baik, sedangkan menahan bersin adalah berbahaya kerana boleh menimbulkan beberapa risiko,” ujar Dr Michael Roizen, ketua Wellness Officer Clevelend Clinics.

APA BERLAKU KAT BADAN SEMASA KITA BERSIN??
Saraf2 yang terdapat di hidung dan mata itu sebenarnya saling bertautan, sehingga pada saat kita bersin, maka secara automatik mata kita akan terpejam. Hal ini untuk melindungi saluran air mata dan kapilari darah agar tidak terkontaminasi oleh bakteria yang keluar dari membran hidung. Pada saat kita bersin, secara refleks maka otot-otot yang ada di muka kita menegang dan jantung kita akan berhenti berdenyut untuk sementara. Setelah selesai bersin maka jantung akan berdenyut kembali. Sebab tu, dalam agama Islam kita disarankan untuk mengucapkan "Alhamdulillah" kerana jantung kita sudah berfungsi normal seperti biasa setelah istirahat sejenak disebabkan oleh bersin kita tadi. Betapa kuatnya tenaga bersin kita, sampai mata kita terpejam. Jikalau mata kita tidak terpejam saat bersin, nescaya mata akan "melompat" keluar.

KENAPA BAHAYA TAHAN BERSIN??
Kelajuan bersin yang dimiliki manusia adalah 161 km/jam (wowww....). Sehingga jika seseorang menahan untuk bersin maka tubuh harus menahan kecepatan tersebut secara tiba-tiba. Hal ini akan mempengaruhi fungsi tubuh dan menyebabkan kuman yang seharusnya dikeluarkan malah masuk kembali.Beberapa risiko yang bahaya jika seseorang menahan bersin iaitu:
  • Menyebabkan patah tulang di tulang rawan hidung.
  • Mimisan (keluar darah dari hidung)
  • Pecah gegendang telinga
  • Gangguan pendengaran
  • Vertigo (merasa sakit kepala)
  • Mengalami emfisema (keadaan pundi udara dalam paru-paru yang membesar sehingga menyebabkan pesakitnya kurang bernafas).Ini terjadi sebab tubuh kita berusaha menahan kelajuan bersin yang tinggi. Cedera yang timbul ini selalu akan mempengaruhi struktur bahagian dalam kepala kita.
Emfisema adalah keadaan yang boleh menyerang kanak-kanak ataupun orang dewasa. Keadaan ini sangat berbahaya dan berpotensi menyebabkan kematian kerana dapat menghalang pergerakan udara. Tanda-tanda yang timbul biasanya adalah wajah atau leher akan membengkak dan menimbulkan rasa tidak selesa.

(Sumber : Yang Boleh Di Percayai)

Haaa......lepas ni jangan la nak tahan2 bersin lagi. Maksu aku aku penah sakit lama tau sebab tabiat dia yang ini. Lepas je bersin tu..takyah nak kontrol2 ayu. Cara2 yang bagus untuk melepaskan bersin adalah menutup mulut dan hidung dengan tisu atau sapu tangan atau guna saja di bahagian lekukan lengan  (elakkan bersin di tapak tangan kerana dikhuatiri hangpa malas nak basuh tangan. Lepas tu lap kat orang meghata). Jangan bersin kat orang sudahhh...nanti kena penampor sulung.

***Selalu sangat bersin time drive nak selekoh atau nak memotong. Bahaya tol. Kalau bersin sambil buka mata kang terkeluaq pulak bijik mata. hish....)

Mak panda terkezut anak dia bersin. Hehehee....

8 comments:

  1. owhh, banyaknye info tau.... saya memang tak reti tahan bersin pun.. kasi lepas puas2.. baru la jantan kannnn :)

    ReplyDelete
  2. betholll...kasi lepas sampai tercabot idung. tp jgn duk lepas kat org. satgi kena lepas pelempang

    ReplyDelete
  3. info berguna..baru tau yang kalau kita tutup hidung dalam erti kata lain tahan bersin tu bahaya.yane join sini yeay !

    ReplyDelete
  4. menakotkan jugak ae kalau tahan bersin. tamaulah buat lagik. :(

    ReplyDelete
  5. yup. pasni jangan buat lagi ya. bahaya untuk kesihatan.

    ReplyDelete
  6. minta izin copy yer....sharing is caring =)

    ReplyDelete