Friday, April 15, 2011

Destinasi Impian

Korang ada tak tempat yang korang ingin sangat pergi? Tempat yang hangpa idam-idamkan selama ini untuk hangpa jejaki, terokai dan menikmati keadaan sekitarnya? Aku ada. Dulu aku nak sangat pi Paris. Sebab leh romatik2 dan menari di malam hari diiringi muzik romantik sambil menikmati pemandangan malam di Eiffel Tower. Tapi sejak aku suka akan gunung ganang dan pemandangan alam yang menghijau serta udara yang dingin, maka destinasi impian aku telah beralih arah. Dan tempat menarik itu adalah di sini!!! (sila lihat video)(^_^)
Behti Hawa Sa Tha Woh dari file 3 Idiots lakonan Aamir Khan

Cantikkan? Cantikkan? Cantik kannn??? Kat mana tu? Jeng3....Opkos la India.!!!

"(Cis minah hindustan nih!) Hah? India destinasi impian hang?? Destinasi impian aku adalah Mekah dan Madinah"...(sambil wat muka perli)

Lor....itu impian semua umat Islam dan kita sebagai umat Islam memang wajib pegi. Tapi ni impian yang sepesel yang lain sket. Yang selain dari itu. Kan..kan...kan...

Kenapa India? Sebabnya pemandangan gunung ganang dan banjaran dia indah sangat. Cuba perhatikan video kat atas. Sepanjang jalan yang depa lalui sangat indah. Sehingga berjaya membuatkan aku berangan melayang ke udara.

"India tu luas. Kat mana tempat hang nak pegi tu? Kat situ kan kotor. Air kotor dan karat. Orang berak kencing merata. Hish! Tak sanggup akuh! Tempat macam tu hang nak pi? Eeyeeek!"



 Boleh tengok banyak lagi gambar Shimla dalam carian Google

Weit a minit....weit a minit...Dalam video tu sebenarnya menunjukkan sepanjang perjalanan mereka ke Shimla. Dan tempat yang ada orang berak2 and kencing2 kat tepi2 jalan tu ada banyak kat bandaraya New Delhi. Tempat yang aku ingin pegi ni adalah Shimla, Ladakh dan Kashmir. Tempat tu bersih dan cantik sangat. Di Kasmir ada ramai orang Islam kat situ. So, makanan yang sedap2 mcm beriyani dan lain2 pun banyak (huk ala...ingat makan je~~~). Pemandangan pun cantik! Ada gunung ganang dan banjaran. Kebersihan pula terjaga. Aku tak bercadang pon nak pi New Delhi sebab mengikut kata orang yang penah pi, akan jumpa orang yg selamba berak kencing tepi2 jalan. Air pun kotoq. Herrm...kita kalau nak pi tengok tempat orang memang macam2 perkaralah yang kita akan lihat. Memang agak jijik. Tapi benda tu normal bagi aku. Maybe aku akan tengok Taj Mahal saja. Aku harus turun kat airport New Delhi dan terus amik train pegi ke Shimla dan seterusnya ke Srinagar Kashmir.



"Mana hang tau tempat tu bersih? Hang bukan pernah pegi pon."

Opkos kalu aku nak ke mana2 aku akan survey dulu tempat tu melalui tenet dari blog2 dan forum2 di mana depa2 ni penah pegi India dan menceritakan pengalaman depa kat sana. Antaranya blog LAGULAMAKU, forum di http://mforum.cari.com.my/archiver/?tid-306482-page-4.html, http://www.carigold.com/portal/forums/archive/index.php?t-196621.html dan banyak lagi. Membaca cerita depa membuatkan aku rasa bahagia dan seronok sangat. Andai kata aku dapat pegi dan sudah berada di situ, sahih aku menangis sebab rasa bahagia sangat.
 
Dari apa yang hangpa baca dari link tu, ada menceritakan kedinginan udara kat situ dan kenderaan pun takleh masuk situ sbb depa nak jaga udara kat situ. Kena jalan kaki jelah kat kawasan pekan tu nampaknya. Baguihnya depa jaga pekan tu. Cara nak pi situ adalah yang terbaik menaiki kereta api. Kereta api dia lalu kawasan banjaran yang cantik. Siap berhenti lagi untuk orang keluar rehat2 amik gambar dan masuk balik. Waahhh...kalu dapat pi aku nak duk atas bumbung gerabak tu dan wat mcm ni (lihat video)

Lagu Chaiyya Chaiyya dari filem Dil Se lakonan Shah Rukh Khan dan Manisha Koirala

Hahahaaa...kuat tol berangan! Kashmir pula diorang cakap ada banyak bunga bungaan dan makanan di situ pon shedap. Waahh..kalunak rasa beriyani yang sedap gaban jauh beza sedapnya ngan yang ada kat sini, haruslahpegi ke sana. Tandas kat sana pon bersih. Jadinya tak perlu risau.



Kashmir...

Aku berazam dan aku nekad! Pasti aku akan ke sana suatu hari nanti. Insyaallah...

3 comments:

  1. wah...nak ikot....;)

    ReplyDelete
  2. sy dah pernah ke kashmir.... mmg awesome!!! btol la org kate heaven on earth....

    ReplyDelete