Saturday, April 9, 2011

Terima Kasih Abah.. Terima Kasih Mama...

Lenguh bahu wat keja key in data nih. Tapi mesti disiapkan. Aku tak mau dah tangguh2 keja. Aku tumpang wat keja kat unit fisio sbb cpu aku kna angkut pi baiki. Maka duk la aku sorang kat tmpt org tu wat keja sampai malam. Sedang wat keja tu aku on la tv. Tak mau bagi rasa sunyi. Biasa la... unit fisio tu duk kat hujung hospital ni. Aku plak duk sorg2...nak ilangkan rasa sunyi aku on je lah tv tu. Biar ar tak tgk atau nampak pun (sebab aku duk dalam bilik. Tv kat kaunter), asalkan ada dgr bunyi bising2 sket. Tiba aku dengar Buletin Utama tv3 duk siar crita pasai budak masuk sekolah..... Terus aku teringat masa aku kecik2 dulu. Waktu hari pertama aku nak masuk darjah 1 kat Sekolah Tengku Budriah Arau. Aku ingat masa tu aku kiut dan comey sangat ( betul la!). Pergi sekolah dengan pakaian sekolah jenis skirt berwarna biru paras lutut. Dengan rambut kerinting dan muka chubby2 gebu. Comel lah kan...



Masa tu yang hantar aku..abah aku. Dia cuti kot hari tu. sbb tu dia ada masa untuk aku. Aku pulak nervous nak masuk kelas. Tapi aku x la nangis walaupun aku anak yang manja (manja ke?). Abah temankan aku samapai ke kelas. Aku tgk ramai la budak dalam kelas tu. Sampai takdak ruang untuk aku duk kat dalam kelas tu. Abah aku bimbing tangan aku masuk kelas. Aku ikut ja. ( Isk...nak nangis plak aku taip citer nih. Tahan..tahan...Kang hilang ego aku. Isk..Iskk..HUH....! Lega...Sambung balik) Aku tengok abah aku daftarkan aku. Aku plak kena duk sebelah cikgu x pasal2 sbb ruang kat murid lain dah penuh.HUhuhuhuhu....nervous... Abah aku pun angkat le meja letak sebelah meja cikgu. Aku agak gementar le...and sedikit malu. Yelah. Mana taknya....Dah la duk sebelah cikgu. Budak kelas smua mngadap aku. Wowowowoooo.... Aku rasa macam aku pulak cikgu kelas tu. Hehehe... " Abah tunggu kat luar na", tu la ayat abah aku yg aku ingat. Aku pun iyakan jelah. Aku tengok abah aku duk tunggu kat luar sambil tengok aku duk dalam kelas tu wat menda ntah aku tak ingat. Setiap minit aku akan jeling kat luar pastikan abah aku ada kat situ. Kalau dia takdak aku mula le resah. Abah setia menanti. Aku pulak setia duk jeling kat luar. Begitu la seadanya. Terima kasih abah sebab temankan Nadia.. Pastu aku pun x ingat. Yang pasti, hari yang kedua atau yang ke berapa ntah aku tak ingat. Abah dah takleh nak temankan aku. Dia kata nak pi keja. Aku pun x kisah sangat dah kalau abah nak tinggalkan aku. Aku boleh ja bawak diri. So aku pun biarkan abah pegi. Tak nangis ponn.. Semenjak tu aku dapat raaamai kawan. Dan aku x perlu dah abah temankan aku lagi sbb aku tak nervous dah. Lagi pun aku tak duduk dah sebelah cikgu sebab aku dapat tempat aku sendiri. Tapi yang bestnya tu. Kalau aku gaduh dengan kawan. Aku ngadu kat abah aku. Abah aku pun datang sekolah. Kecut perut budak tu. Dia ingat dia boleh buli aku. Dia tak tau aku ada abah yang caring pasai aku tau. Terima kasih abah sebab amik berat kat Nadia. Pastu aku macam ingat time pertama aku exam abah aku ada tunggu kat luar bagi semangat. Terima kasih abah sebab bagi semangat kat Nadia masa exam (yang ni aku ingat2 lupa..tapi aku rasa ada la ).

Masa aku tadika pula, mama yang selalu hantar aku pi tadika. Time tu abah takdak sebab pi kursus kat Jepun. Jadi mama la yang jaga kami. Walaupun sibuk dengan kerja nurse dia tu, tapi dia tetap sempat sediakan kami bekal. Aku ingat aku selalu bawa bekal air milo yang dibuat mama. Tapi bila sampai ja masa rehat, milo tu dah nak basi... Jadi mama pun bekalkan kami (aku dan abang aku) air teh o. Air tu tahan la sampai masa balik. Terima kasih mama sebab sediakan bekal kat kami. 
Aku teringat juga semasa nak daftar aku kat tadika tu. Abah yang bawa aku. Aku takut nak masuk tadika. Sebelum ni aku tau main ja. Semasa aku dan abah duk berhampiran dengan tadika tu, aku pun meluahkan isi hati aku.
" Abah, Nadia tak mau pi tadika."
" Mana boleh tak pi tadika. Nadia kena pi sana belajaq.."
" Nak pi belajaq buat apa? "
" Besaq nanti Nadia nak jadi apa? "
" Em.. cikgu!!"
" Haa.. nak jadi cikgu kena pi sekolah. Belajaq. Baru boleh jadi cikgu"
" Haa...okelah" (Senang nguh nak jet budak ni)
Maka aku pun merelakan diri untuk didaftarin sebab nak jadi cikgu. Sekali dah besaq aku jadi lain la pulak... Tak apa lah...Asalkan aku dah jadi manusia yang berguna daripada jadi sampah masyarakat...

Aku teringat masa abah balik dari Jepun dia bawa balik mancis banyak le amat. Letak dalam bekas macam tupperware. Kat kotak mancis tu ada gambar2 menarik. Yang kelakar tu mak aku ingat mancis tu coklat sbb kotak dia yang cantik tu. So, dia pun simpan le dalam peti ais. Hahahahahahahaha!!! Nasib abah tanya balik mama letak mana mancis tu. Terus mama cepat2 bawa keluar dari peti ais.

Yang bestnya tu aku teringat abah aku yang kreatif la konon....Ada ke patut...mentang le rambut aku kerinting mcm Alleycat (masa kecik dulu la. Sekarang dah rebonding. heheee). Disikatnya rambut aku buat bentuk topi. Pastu bawak aku pi jalan2 kat zoo...Ada gak ar pakcik yang tegur. Aku time tu kecik tak tau apa. Bangga ar rambut aku leh wat bentu topi. Harharharhar... Tapi bila dah besar ni malu la pulak kat pakcik yg bertanya tu walaupn x knal.Hehehehe... nasib baik dia tak gunting rambut aku macam bentuk kura2 yang dia buat macam kat pokok teh kuning kat umah tu...kalu tak bangga pulak aku rambut aku leh wat bentuk kura2 siap ada ekor dan kepala. Abah aku suka sangat potong rambut aku. Tapi yang tak bestnya dia selalu potong rambut aku macam jantan. Sampai orang silap ingat aku lelaki. Mana taknya. Rupe aku dah macam giant dah. Haduiii la. Harharharharharu betui..Hehehehe...Heiii...ingat time kecik2..ingat time sekolah dulu.. macam2 karenah.

Apa2 pun.. terima kasih abah. Terima kasih mama. Untuk saat2 berharga dulu..Dan aku berasa syukur sebab punyai ibu dan bapa yang menjaga aku denganbaik dari kecil hingga dewasa. Walaupun aku nakal dan degil (penyakit keturunan jugak nih. dari ayah aku) tapi lembut hati (dari mak aku). Aku tak pernah lupa jasa mereka dan aku hargai pengorbanan mereka. (T_T)v piece....

2 comments:

  1. hahahhaa.... hang senang kena jet na????

    hahaha... dengan bersungguh-sungguhnya aku cuba membayangkan rambut dsikat jadi topi mcm mana....hurmmmphhhhh

    ReplyDelete
  2. heheeee....la ni tak dah kot.
    haaa...hebatkan leh jadi topi bulat..kreatif nguh abah ku itu. (malunye...)

    ReplyDelete