Saturday, April 9, 2011

Keberanian


"Nadia, ko balik kampung ikut mana ?"
"Ikut Jertih, Gerik."
"Ko balik ngan sape ? Sorang ker ?"
"Em. Yup"
"Ei..brani ko yek. Tak takut ke ?"
"( Macam mana nak jawab eh? ) Tak! Besa-besa je".....
Ini la dialog yang biasa aku dengar n kena jawab. Semasa nak menjawab pertanyaan seperti tu aku tau dah apa yang diaorg akan tanya seterusnya kerana soalan mereka smua sama saja. Macam yang kat atas nilah. Masa nak jawab soalan "Tak takut ke?", perasaan aku masa tu n fikiran aku adalah rasa heran kenapa perlu takut kalau Allah ada? Allah S.W.T lah yang jadi peneman aku ketika aku dalam perjalanan ke mana-mana. Selain tu aku x rasa takut pun. Kerana bagi aku perasaan takut sebegitu adalah sia-sia and buang karan ja. Sebabnya, walau macam mana pun aku akan TERPAKSA melaluinya juga sorg2. Sebab xkan ada org yang sanggup menemani aku balik kampung time raya atau bila2 saja yg aku nak balik atau pergi mana-mana. Jadi aku kena gagah juga menjalani kehidupan ni n melalui perjalanan2 ke mana2 destinasi seorang diri. Untuk menyakinkan diri bahawa aku x keseorangan. Aku yakin dan ingat dalam jiwa dan ingatan bahawa Allah melindungi aku. Kerana Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Sudah tentu Allah akan memelihara hambanya yang sedang bermusafir.

No comments:

Post a Comment